Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator

Hvem skal søke politiattest og hvordan?

Alle som har verv i menigheten hvor de har ansvar for barn eller ungdommer må ha politiattest.

25. november 2015

Det gjelder:

  • Valgte barnesabbatskoleledere og faste barnesabbatskolelærere
  • Alle speiderledere - troppsledere, assistenter, patruljeledere
  • Alle valgte ungdomsledere

Når du har fått din politiattest, skal du presentere det for den som har ansvar for innsamlingen av attestene i din lokale menighet. Du beholder selv din attest.

Politiattest leveres på nytt hvert 3. år eller når man bytter verv i menigheten.

Politiattest er enkelt å søke. Her er 3 alternativer:

Søk elektronisk (gjelder ikke Oslo, Østfold, Akershus eller Hedmark) Søker ved papir utskrift (Utenom Oslo, Akershus, Østfold og Hedmark)gjelder også for under 18 åringer Søker fra Oslo, Akershus, Østfold eller Hedmark 

Er du over 18 år kan du søke om politiattest på nett. Har du nettbank, kan du bruke samme pålogging for å sende søknad om politiattest. Følgende skritt følges:

Er du folkeregistrert som bosatt hele landet utenom i Oslo, Asker og Bærum, Follo eller Østfold, er under 18 år eller av andre grunner ikke har mulighet til å søke om politiattest elektronisk? Følg følgende skritt:

Er du folkeregistrert som bosatt i Oslo, Asker og Bærum, Follo eller Østfold, er under 18 år eller av andre grunner ikke har mulighet til å søke om politiattest elektronisk? Da sendes eller leveres søknaden politiet i det politidistriktet der du er folkeregistrert.

1. Følg linken til  søknaden om politiattest

. Logg inn med MinID, BankID, Buypass eller Commfides.

1. Fyll ut skjema, Søknad om politiattest . Øverst i søknadsskjemaet må du sette "Politimesteren i Østfinnmark politidistrikt" som mottaker av søknaden.

1. Fyll ut skjema, Søknad om politiattest . Øverst i søknadsskjemaet må du skrive Politimesteren i ditt distrikt. Her finner du ditt politidistrikt.

2. Valg av formål. Du blir spurt om å velge formål. Formålet er, "frivillige organisasjoner".

2. Bekreftelse på formål. Skriv ut dette skjemaet , fyll inn ditt navn og personnummer. Menighetens forstander eller den som er utpekt til oppgaven, signerer skjemaet. Dette dokumentet legges ved søknaden.

2. Bekreftelse på formål. Skriv ut dette skjemaet, fyll inn ditt navn og personnummer. Menighetens forstander eller den som er utpekt til oppgaven, signerer skjemaet. Denne filen legges ved søknaden.

3. Bekreftelse på formål. Skriv ut dette skjemaet , fyll inn ditt navn og personnummer. Menighetens forstander eller den som er utpekt til oppgaven, signerer skjemaet. Deretter kan du skanne eller ta bilde av bekreftelsen. Denne filen legges ved den online søknaden.

3. Send inn søknaden, legitimasjon, og bekreftelsen til:

Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester, Postboks 113, 9951 Vardø

3. Send inn søknaden, med legitimasjon og bekreftelsen til ditt politidistrikt.

Veiledning fra politiet finner du her

Veiledning fra politiet finner du her

Veiledning fra politiet finner du her