HF-Merker
H-09 Hjernen og adferd
1
Bruk en modell av menneskets hjerne og sett navnet på de ulike delene, inkluder følgende:
- Forlengede marg
- Hjernebroen
- Lillehjernen
- Midthjernen (Mesencephalon)
- Thalamus
- Hypothalamus
- Hypofyse
- Storhjernen
2
Fortell hva som er funksjonen til de delene av hjernen som er nevnt ovenfor.
3
Hva er en nervecelle? Tegn et bilde av en nervecelle og skriv navnene på de forskjellige delene. Hvor kommer informasjonen inn i nervecellen og fra hvor forsvinner informasjonen ut fra nervecellen?
4
Forklar hvordan narkotika påvirker funksjonen av nervecellene, spesielt ved synapsene.
5
Hva er en refleks?
- Prøv å sjekke refleksene til noen ved å forsiktig slå noen rett under kneskålen imens personen sitter på kanten av et bord eller en stol og lar beina dingle.
- Forklar hvorfor beinet spretter opp når man gjør dette (prøv å bruke følgende begreper når du forklarer: sensorisk nervecelle, motorisk nervecelle, ryggmarg).
- Hvorfor bruker doktorer denne kne-refleks testen?
6
Hva er en sensorisk nervecelle og hva er en «overføring». Demonstrer «overføring» ved å gjøre følgende:
- Legg armen din på et bord og plasser en liten kork (eller noe annet som er veldig lett) på armen din. Legg merke til hvordan det føles når du legger den på armen din. Legg merke til hvordan det føles et minutt seinere (husk å hold armen helt stille).
- Plasser en finger på den ene hånden i en skål med kaldt vann og en finger på den andre hånden i en skål med varmt vann. Etter 30 sekunder, legg begge fingrene i en skål med lunket vann. Hvordan føles det lunka vannet på hver av fingrene du hadde i kaldt og varmt vann?
7
Hvordan er smak- og luktesansene like og hvordan er de forskjellige? Forklar hvilken del av tungen som reagerer på følgende smaker: søtt, surt, bittert, salt.
- Dypp en Q-tips i en av følgende: sukkervann (søtt), sitronjuice (surt), svart te (bitter), saltvann (salt). Deretter ta Q-tipsen på forskjellige deler av tungen din. Prøv å legge merke til hvilke deler av tungen som får den sterkeste smaken når du tester det. Rens munnen med litt vann mellom hver gang du tester det og bruk en ny Q-tips for hver test.
8
Tegn et bilde av de forskjellige delene av øyet og forklar hvorfor du har en blindsone. Finn blindsonen på det ene øyet ditt ved å gjøre følgende:
- Tegn en veldig liten svart prikk midt på et hvitt ark. Lukk det ene øyet og stirr rett fram. Hold papiret med en armlengdes avstand fra deg selv og flytt sakte på arket fram til prikken forsvinner (vanligvis skjer dette når prikken er rett under øyehøyde).
9
Beskriv tre grunnleggende deler av øret og fortell hva som er funksjonen til hver av delene. Forklar hvorfor følgende ting kan være dumt for hørselen:
- Høre på musikk med hodetelefoner
- Sette noe langt i øret
- Være på første rad på en konsert med høy musikk
- Ikke behandle en øreinfeksjon på riktig måte
10
Gjør en eller flere av følgende aktiviteter (mange må kanskje gjøres med en profesjonell lege eller forsker for eksempel):
- Se på en løgndetektor bli brukt. Kort forklar hvordan det fungerer.
- Se på en MR (magnetresonanstromografi) eller at en slik test blir gjennomført og forklar hva slags informasjon man kan få fra slike tester.
- Observer en nervecelle under et mikroskop.
- Se på en ekte menneskehjerne
11
Nevn minst 5 ting du kan gjøre for å beskytte hjernen fra å bli skadet.
12
Gjør en av følgende:
- Besøk og hjelp med å passe på noen (minst 2 timer) som har en hjernesykdom og forklar de spesielle behov dems.
- Forklar kort følgende lidelser i nervesystemet: Alzheimers, multippel sklerose, epilepsi, depresjon, Downs syndrom, Huntingtons sykdom, paraplegi.
13
Finn minst tre bibelvers som handler om hjernen og/eller beslutninger man må ta i livet.