HF-Merker
A-06 Fisker II
1
Ha fullført kravene til det ordinære merket i fiskestudium (A-7 Fisker I).
2
Angi minst 10 familier (ordener) av fisker, derav minst 2 fra bruskfiskene.
3
Oppgave:
- Gjør rede for den taxonomiske stillingen til slimåler og niøyer.
- Hvordan skiller de seg fra de andre fiskegruppene?
- Hvordan lever slimåler og niøyer?
4
Forklar følgende begreper:
- Den pelagiske sone og dens inndeling i havet.
- Den litorale sone.
- Den bentiske sone.
5
Fiskearter
- Gi 6 eksempler på norske ferskvannsfisker.
- Angi 3 arktiske fiskearter.
- Angi 4 pelagiske fiskearter.
- Angi 3 dypvannsfiskearter.
6
Raske fisker
- Gi to eksempler på meget raske fiskearter.
- Hvorfor er de i stand til å være så raske?
7
Diskuter, ved hjelp av eksempler, fiskers:
- Syn
- Hørsel
- Luktesans
- Smak
- Følesans
- Kommunikasjon
- Navigasjon
8
Hvilken betydning har fiskers:
- Snute
- Sidelinje
- Gjellelokk
- Farge
9
Hva gjør en fisk, eller deler av en fisk, rød, gul, svart, grønn, blå, sølvfarget eller fargeløs?
10
Forplantning
- Hvilke tre hovedforplantningsformer finnes hos fisk?
- Forklar kort hver av disse og gi et eksempel på fisk som benytter hver av disse formene.
- Hva er hermafrodittisme? Hvordan kan vi mennesker forårsake det hos fisk?
11
Økosystemet
- Beskriv økosystemet i havet.
- Hva menes med en næringspyramide?
- Forklar hva som menes med næringsvandringer og relater dette til økosystemet.
12
Planktonspisere
- Forklar hvordan planktonspisere skaffer seg mat.
- Gi to eksempler på planktonspisere (en fra ferskvann og en fra havet).
- Hvordan skaffer bunnfisk seg mat?
- Hva forstår man under ”ontogenetisk nisjeskift” hos fisk?
13
Redegjør for følgende begreper:
- Kommensalisme
- Symbiose
- Parasittisme
- De to mest vanlige former for diadromi.
14
Lys og temperatur
- Gi en redegjørelse for lysets gjennomtrengelighet i klart vann. Hvor dypt går de enkelte fargene?
- Forklar temperaturvariasjonene i et typisk dimiktiskt vann.
15
Navngi og identifiser 12 tropiske akvariefisker.
16
Hvordan kan man bestemme en fisks alder?