HF-Merker
C-21 Kreasjonisme I
1
Definer hvordan skapelsesberetningen kan forklares gjennom vitenskapelige teorier og modeller.
2
Hva er hovedforskjellene på den kreasjonistiske modellen og den evolusjonistiske modellen.
3
Les og svar på følgende:
- 1. Timoteus 6, 20-21. Hvilket forhold kan eksistere mellom denne teksten og evolusjonismen?
- 1. Mosebok 1, 2. Kan noen være uenig med disse tekstene og forbli et medlem i adventistkirken?
4
Del minst fem avsnitt fra Ellens White tekster i boken «Patriarker og profeter» som nevner jordens «unge» alder.
5
Se nærmere på trospunktet «skapelsen», vis dette trospunktet ut ifra skriftsteder i bibelen. Finn minst 5 avsnitt som handler om skapelses ideen.
6
Les 1. Mosebok, kapittel 6-9. Etter dette, gjør en av følgende aktiviteter:
- Redegjør for en teori fremmet av vitenskapelige kreasjonister for å forklare hvordan hendelsene i disse kapitlene skjedde.
- Lag en liste med steder i bibelen hvor flommen blir nevnt. Gi deretter minst fem historiske og vitenskapelige bevis på at det har skjedd en global flom.
7
Delta i et møte/foredrag om kreasjonisme, som er arrangert og sponset av skolen din, klubben din, kirken din eller distriktet ditt. (Eventuelt få en pastor eller en lærer til å ha et foredrag om dette).
- Forbered deg til møtet/foredraget ved å skrive ned noen tvil og spørsmål som folk kan få av en vitenskapelig presentasjon om kreasjonisme. Hvis mulig, presenter disse punktene til taleren eller deltakerne som kan svare på dette fra et bibelsk perspektiv.
- Finn argumenter evolusjonister har mot kreasjonisme, og lær hvordan du eventuelt kan svare på disse argumentene fra et bibelsk og et vitenskapelig syn.
8
Undersøk og diskuter hvordan du kan argumentere for kreasjonisme ved å bruke tre av følgende spørsmål:
- Fra et biologisk synspunkt, hva er systemene med ikke-reduserbar kompleksitet?
- Fra et geologisk synspunkt, undersøk og deretter tegn en geologisk kolonne av kreasjonismen og sammenlign med den geologiske kolonnen som evolusjonistene har. Forklar hvordan hullene i begge modeller kan bli fullført med filosofiske grunnlag (Ikke kontrollert av vitenskapen).
- Fra et oseanografisk synspunkt, hvordan kan vi vite, gjennom oseanisk sedimentering, at havene er «unge»?
- Fra et astronomisk synspunkt, hvordan indikerer månens progressive avstand, i forhold til jordens gravitasjonssenter (ta hensyn til "Roche-grensen") en "ung" jord og måne?
- Fra et arkeologisk synspunkt, hva er overgangsfossilene? Hvordan argumenterer deres fravær til fordel for kreasjonisme?
9
Basert på hva du har lært i løpet av dette merket, presenter et prosjekt med tittelen «Hvorfor være en kreasjonist?» gjennom EN av følgende:
- Power-Point presentasjon.
- En skrevet tekst.
- En video.
- En plakat.
- Eventuelt en anen kreativ presentasjonsløsning.
10
Ha en debatt/diskusjon om hvordan det er mulig å ha vitenskap og tro i harmoni.
11
Besøk en av følgende og gi lederen din en rapport om mangfoldet og undringen over tingene du så av Guds skaperverk:
- Dyrehage.
- Akvarium.
- Nasjonal park.
- Barnehage.
- Hager.
- Tilsvarende steder.