HF-Merker
C-26 Adventistpionerenes arv
1
OPPRINNELSE
- Les om, se film (eller lignende) om, eller undersøk opprinnelsen og dannelsen av Millerittbevegelsen og dens rolle i oppstarten av Syvendedags Adventistkirken.
- Forklar Den store skuffelsen basert på profetien fra Daniel kap. 8.
- Del det du har lært med gruppen din.
2
PIONERENE - Du skal kunne identifisere og forklare betydningen av minst 5 av de følgende individene:
- Martha Amadon
- W. H. Anderson
- J. N. Andrews
- Joseph Bates
- John Byington
- M. B. Czechowski
- A. G. Daniels
- Hiram Edson
- Harry Fenner
- Eduoardo Francisco Forga
- A. T. Jones / E. J. Waggoner
- Charles M. Kenney
- George King
- Anna Knight
- Abram LaRue
- Kate Lindsay
- William Miller
- W. W. Prescott
- Rachel Oakes Preston
- Annie Smith
- Uriah Smith
- Luther Warren
- F. H. Westphal
- Frederick Wheeler
- James White
- Hvilke som helst andre pionerer av egen preferanse fra din egen union/divisjon.
3
DATOER - Undersøk og oppsummer betydningen av hver av de følgende datoene og hendelsene:
- Den Store Skuffelsen - 22. oktober 1844
- Adventistkirkens offisielle stiftelse - 21. mai 1863
- Helsereformens begynnelse - 1863
- J. N. Andrews: Første misjonær 1874
- Generalkonferansen i 1880 (Konferansen om rettferdighet ved tro)
- Reorganiseringen i 1901 / Branner i Battle Creek 1902
- Gland, Sveits - 1907
- De 27 grunnleggende trospunktene vedtatt 1980
- Andre signifikante datoer i adventistenes historie i din divisjon, union eller ditt distrikt.
4
PUBLIKASJONER - Beskriv opprinnelsen, publikasjonsdetaljene og formålet ved alle de følgende publikasjonene fra Adventistsamfunnet:
- Adventist Review and Sabbath Herald
- Advent Nytt
- Advent Ungdom
- Sunnhetsbladet
5
KIRKEORGANISERING
- Forklar betydningen av generalkonferansen i 1901 og beskriv organisasjonsstrukturen som ble resultatet av konferansen. Forklar hvordan din konferanse, forening eller misjon passer inn i den overordnede kirkestrukturen.
- Vis på et kart hvor kirkens hovedkontorer ligger fra nivået av din egen union og helt til generalkonferansen.
- Illustrer organisasjonsstrukturen til Syvendedags Adventistkirken og utarbeid et kirkelig organisasjonskart for å demonstrere det du har lært.
6
Beskriv betydningen av minst 5 av de følgende beliggenhetene, organisasjonene, konseptene eller deres tilsvarende:
- Norsk Bokforlag
- Norsk Bibel Institutt
- ADRA
- Fredheim Livsstilssenter
- Matteson misjonsskole
- Skogli Helse- og Rehabiliteringssenter
- Tyrifjord videregående skole
- Adventistkirkens Sykehjem Nordås
- Mosserødhjemmet
- Newbold College, England
- Collonges, Frankrike
- Friedensau, Tyskland
- Bogenhofen, Østerrike
7
Gjør research om Ellen G. White. Forklar hva hennes rolle var i oppstarten av Adventistkirken. Du bør få med:
- Første syn (6. juni 1863)
- Andre syner
- Helsereformen
- Alfa og Omega serien
- Ellen White i Norge
8
Oppdagelsen av arvehistorier
- Finn ut hvordan Adventistbevegelsen startet i ditt eget land. Undersøk spesielt hva pionerne gjorde i prosessen i ditt land eller din region.
- Undersøk noe av historien rundt dannelsen av Speiderkorpset, ungdomsgrupper og ungdomsorganisasjoner i kirken.
- Presenter det du har funnet ut av for gruppen din eller som del av krav nummer 9 eller 10.
9
Kjenn til og fortell på skolen, i sabbatskolen eller på et speidermøte, tre historier om adventistenes historie. Minst en av historiene må handle om en ung adventist.
10
Fullfør et av de følgende kravene basert på det du har lært til dette HF-merket - enten som individ eller en gruppe:
- Lag og presenter en detaljert plakat eller en digital fremstilling (f. eks. video eller presentasjon) som dekker en del av adventistarven du har lært om.
- Skriv og fremfør en sketsj som forteller en del av adventistenes historie. Fremfør sketsjen dor yngre speidere eller en annen gruppe av yngre individer.
- Lag en fullstendig gjennomførbar lek om adventistpionerene. Demonstrer leken til en instruktør (f. eks. speiderleder) eller en gruppe.