HF-Merker
C-40 ADRA Nødhjelp II
1
Beskriv de underliggende årsakene til hvert av disse katastrofescenariene, og gi et nylig eksempel på minst seks av dem og dens innvirkning på et samfunn eller land. Nevn minst en av disse der ADRA responderte.
- Orkan/Tyfon/Syklon
- Tornado
- Flom
- Tørke
- Jordskjelv
- Flodbølge/tsunami
- Branner
- Vulkanutbrudd
- Krig/sivil konflikt
2
Beskriv for instruktøren/lederen din med dine egne ord hva hvert av disse begrepene betyr og hvorfor de er viktige. De fire stadiene av å håndtere en katastrofe eller en nødsituasjon inkluderer:
- Planlegging og skadebegrensning
- Beredskap
- Respons
- Gjenoppretting
3
Beredskap er nøkkelen under en katastrofe. Hvis du skulle bygge et katastrofesett for hjemmet, kan du beskrive instruktøren/lederen din hvilke ting du vil inkludere. Diskuter fordelene ved å velge batteri fremfor elektrisitetsdrevne varer, og ikke-forgjengelig mat i forhold til lett bedervelige matvarer.
4
Tegn planløsningen for hvor du bor. Tenk på hva du bør gjøre i tre av katastrofene som er oppført i spørsmål nr. 1. Design en rømningsvei for huset ditt og diskuter det med instruktøren/lederen og familien.
5
Finn tre historier i Bibelen som involverte naturkatastrofer eller politiske nødsituasjoner. Sett deg selv på stedet med menneskene i historiene, og beskriv hvordan disse hendelsene ville påvirke deg. Diskuter også kort hvordan menneskene i historiene kom seg gjennom de vanskelige tidene.
6
Gi en kort rapport på speidermøte om hva du lærte om katastrofer og katastrofeberedskap. Du kan gjøre dette gjennom en presentasjon, sketsj, kort video eller en hvilken som helst metode som best vil formidle det du har lært.