HF-Merker
C-47 Salmer
1
Definer “salme” og sitér kilden.
- en lovsang til Gud
- en metrisk komposisjon tilrettelagt for sang i en religiøs tjeneste
- en sang med ros eller glede
- noe som ligner en salme
2
Diskuter den bibelske konteksten til følgende tekster når hver forholder seg til salmer, og årsakene til sang:
- Dommerne 5:3
- Salme 33:2
- Salme 40:3
- Salme 81:1-2
- Salme 95:1-2
- Salme 98:4-6
- Salme 101:1
- Nehemja 12:27
- Efeserne 5:19
- Kolosserne 3:16
3
Velg et vers eller en kort passasje fra Bibelen, og lag en melodi til den. Du kan sette verset til en eksisterende melodi eller komponere en egen. Syng den nye salmen din, enten acapella eller med musikk.
4
Ved å bruke den aktuelle indeksen i en adventist salmebok, identifiser minst en salme fra hvert av følgende emner:
- Sabbat
- Jesu andre komme
- Kristi fødsel
- Tilbedelse
- Helsebudskapet
- Oppstandelse
5
Identifiser minst tre steder du kan høre salmer bli utført annet enn i en gudstjeneste.
6
Identifiser de forskjellige indeksene i salmeboken din, og fortell hvordan de er nyttige i planleggingen av salmer til en andakt.
7
Velg fem salmer du liker, og diskuter kort hvorfor du valgte de salmene.
8
Les tekstene til tre salmer du ikke er kjent med ved å bruke en adventist salmebok. Enten oppsummer betydningen, eller tegn et bilde av hva salmene betyr for deg.
9
Lag en medieopplevelse om to salmeforfattere, hvorav den ene må være en tidlig adventists salmeforfatter, og lag en kildehenvisning.
10
Velg to salmer og presenter historien om hva som inspirerte forfatterne til å skrive dem.
11
Lær en salme som ikke er kjent for deg og utfør den for ett av følgende: i kirken, i ungdomslaget eller speider-gruppen, eller i en annen setting godkjent av lederen din.