HF-Merker
C-51 Sabbatsglede
1
Beskriv kort hva det betyr at Gud skapte, velsignet og helliget sabbaten (1. Mosebok 2:1-3).
2
Svar på følgende:
- Når begynner og slutter sabbaten ifølge Bibelen?
- Hvordan bidrar forberedelse til sabbaten på fredag med å øke fordelene med sabbatsdagen?
- Hvordan skiller adventistkirkens forståelse av sabbatstiden seg fra praktiserende jøder?
3
Sammenlign det 4. budet i 2. Mosebok 20:8-11 og 5. Mosebok 5:12-15. Hva er likheter og forskjeller du legger merke til? Hva så Moses som fordelene ved å holde sabbaten? Hvilke fordeler kan fortsatt sees i dag?
4
Les Jesaja 58:13-14 i en liten gruppe. Diskuter følgende:
- Hva er noen av aktivitetene du og din familie deltar i løpet av sabbaten?
- Hvorfor velger du å gjøre visse aktiviteter fremfor andre?
- Hvilke "evalueringstrinn" kan du bruke for å bestemme verdien/ulempene ved å delta i en aktivitet på sabbaten?
5
Les Lukas 14:1-6 i en liten gruppe. Drøft kort hva Jesus lærte om sabbaten i dette verset.
6
Les minst fire historier om Jesus og hva han gjorde på sabbaten. List opp hvilke av hans handlinger som viste 1) forpliktelse til Gud, 2) tilbedelse av Gud, 3) og tjeneste for Gud. Tenk på dagens livserfaringer eller andre du kjenner og kategoriser disse historiene på samme måte.
7
Forklar kort tradisjonen med å delta i gudstjenester på sabbaten.
- Hvordan deltok Jesus og tilbad i synagogen på sabbaten?
- Hva synes du om å delta i gudstjenester? Forklar hvorfor du føler det slik.
- Hva gjør det meningsfullt for deg å samles på sabbaten?
8
Intervju en sabbatsholdende kristen, som har vært det lenge, ved å begynne med følgende spørsmål:
- Hva er noen av dine beste sabbatsminner?
- Hva liker du best med sabbaten?
- Hvilke sabbatstradisjoner hadde du som ung? Hva med nå?
- Hva er dine favorittminner fra kirken? I en ungdomsgruppe?
9
Gjennomgå dine erfaringer med forberedelse og feiring av de to siste sabbatene. Hvilke endringer, om noen, ville du gjort på disse områdene for å gjøre din helligholdelse av sabbaten til en morsommere opplevelse?
10
Velg et tema som minner deg om sabbaten og illustrer det gjennom en tegning, origami, skulptur eller en annen kunstform.
11
Ha et rollespill hvor noen spør om hva det betyr å holde sabbat. Drøft kort tilnærmingen din og informasjonen du kan dele for å gjøre opplevelsen mer meningsfull for andre.
12
Individuelt eller som gruppe, fullfør to av følgende på en sabbat:
- Besøk noen på sykehuset eller sykehjemmet.
- Identifiser og besøk et kirkemedlem som ikke har vært i kirken på en stund.
- Organiser og delta på en naturvandring.
- Bruk sosiale medier for å nå ut til familie eller venner og tilby å be for dem.
- Delta på et Global Youth Day-arrangement.
- Inviter noen inn i hjemmet ditt for å dele et sabbatsmåltid.
- En annen aktivitet som er godkjent av instruktøren din.
13
Undersøk hvordan praktiserende jøder ønsker velkommen og avslutter sabbaten. Sammen med familien eller gruppen din, inkorporer flere av disse skikkene for spesielle seremonier for å ønske velkommen og avslutte en sabbat. Skikkene kan omfatte, men ikke være begrenset til, spesielle måltider, sanger, opplesninger, spesielle bønner og stearinlys. Vurder og oppsummer opplevelsen og hva som var mest meningsfylt for deg.